tisdag 7 februari 2012

Tankar, frågor och en del svar till mig själv


Hur länge ska jag låta min förrädiska sorg påverka den ring av människor som finns omkring mig? Jag vet att jag är drabbad, jag vet att det jag personligen går igenom är jobbigt för mig men i min bubbla undrar jag om jag egentligen förstår hur det påverkar de människor som älskar mig, som träffar mig varje dag och som ser hur jag i ärlighet mår?

Detta är en process för alla inblandade, inte bara för mig. Ibland kan jag känna en ilska över att livet verkar gå vidare för de andra, som om ingenting har hänt. Om jag kikar lite lätt över min sorgerand och betraktar människorna nära mig objektivt så inser jag brutalt att de befinner sig i sin egen sorg, sin egen förvirring över att en älskad nära inte mår bra. Jag inser även att det inte bara var mina ben som slogs undan när Dr Snygg skötte sitt jobb med bravur den där dagen i oktober.

Tankar
Så varför finner jag då inte motivationen? Varför kan jag inte helt enkelt greppa den hårt och svetsa fast den på min kropp likt en dräkt av pansar? Jag tror mig veta svaret. Först och främst måste jag acceptera att detta händer, att det inte är en dröm som jag snart vaknar upp ur. 

Nä vet ni vad, vad är jag för fighter om jag låter mig bäddas ned i evigheten? Snart får det vara nog med sorg även om den är en viktig del i acceptens processen. Jag har med en medvetenhet satt 3 barn till världen. De förtjänar en mamma som även i de svåraste av stunder kan visa att livet inte tar slut i och med ett besked som detta. De förtjänar en mamma som gör allt som står i hennes makt att förfoga över de hjälpmedel som finns, de vägar som hon kan välja för det bättre. De förtjänar även en mamma som visar känslor, som vågar gråta och som vågar visa när det är nog. De förtjänar känslan av att få gå igenom sin egen process utan skuld, skam och tåtassande. De förtjänar oxå att veta att sorgen är mitt ansvar även om ärliga känslor är otroligt viktigt i det stora sammanhanget.

Jag funderar även på vad som är mitt ansvar och inte. Om det finns människor omkring mig som hejar på offerkoftan, ska jag behålla dem i mitt liv? Om det finns de som med sin personliga ryggsäck inte klarar av att vara den vännen jag så febrilt behöver, ska jag då döma bort den, fördöma den vännen och låta ilskans avskyvärda krafter dränera mitt sinne? Ska jag vara öppen för att vänner kommer och går igenom livet, att gamla knoppas av och nya träder in allteftersom livets process fortgår? Ska jag öppna dörren för de som verkligen vill stödja mig men som famlar i blindo och inte VET hur de ska närma sig mig? Ska jag tolka deras frånvaro som att de inte vill ha med mig att göra eller ska jag tolka in det som jag just skrev, att de med sitt bagage inte VET hur i hela fridens namn de ska vara bra för mig i denna process jag inte ens själv ännu vet hur jag ska hantera?

Jag lider med de människor som fastnar i sorgen över att vänner och familjemedlemmar sviker. Den sorgen ovanpå alla andra känslor som EDS innebär gör livet outhärdligt. Jag vill bara samla ihop de människorna och varsamt bädda in dem i andra insikter och öppna upp för den vägen jag själv väljer att gå. Jag inser dock att vi hanterar känslor och situationer på olika sätt och att det är ok. Samtidigt tror jag att vi människor ibland glömmer av att vi alla är gjorda av kött, blod och en stor portion känslor. Att yttre symptom som ignorans och frånvaro med stor sannolikhet beror på en känsla av otillräcklighet och brist på förmåga att veta HUR man ska göra i sådana här situationer. Dessutom tror jag att okunskap är en stor, förrädisk bov i de flesta sammanhang med denna karaktär.

Dessa tankar är mina, jag äger copyrighten till dem (och ansvaret med att jag skriver ned dem i ord) och jag lägger absolut inte över de på andra i samma situation. Jag dömer ingen utan vi går de vägar vi väljer och de vägar vi klarar av. Med andra ord befinner vi oss alla i olika skeden i livet och vi bär olika ryggsäckar med livets gåtor som gör oss till de vi är. Idag ska jag jobba med känslan av att acceptera min nya vän även om jag helst inte välkomnar detta så är det nu så att jag faktiskt inte har något val. Jag har EDS och allt vad det innebär (en riktig skitsjukdom) men jag har valet att hantera denna situation på det sättet som blir bäst för mig, för de mina och de som väljer att vara i min närhet.





I sanning

Annelie



8 kommentarer:

  1. "Kämpa på" låter så påtvingat, som om du måste och inte fååår må dåligt ibland. SOm om det vore din förbannade plikt för att du drabbat av EnDumSjukdom. Jag förstår att du gör ditt bästa och bara är och att det är något du bara måste klara av. Men det är starkt att klara vardagen trots EDS. Jag har själv EDS(fick diagnos för snrt 3veckor sedan) och är 17år. Tappa inte hoppet, behåll modet vad du än gör och HÄNG I!!

    SvaraRadera
  2. Hej "anonym" och tack för din härliga kommentar! Försöker göra det bästa av situationen för annars går jag liksom under och DET ska inte "EnDumSjukdom" få göra med mig *basta*.Jag mår dåligt ibland och när det kommer låter jag det vara så, annars tror jag att man fastnar ännu mer och lock på känslor kan aldrig vara bra! Ha en bra dag och tack för titten! //Annelie

    SvaraRadera
  3. God sen eftermiddag,tack för din kommentar :) ja har haft min eds diagnos sen 1999.Kampen tog mig sex år att få.Allt rasa när yngsta föddes ingen visste nånting.Hon född med svåra handikapp.Där börja mitt svarta stora hål i livet karussellen i sjukvården.Har börjat bubbla lite i det svarta hålet,svårt ta på alla kännslor,sen har jag levt med eds som ovän jag har liksom kört emot i alla år,man vill vara aktiv som förut.Men det fubkar ju inte när kroppen blir sämre och sämre,har haft väldigt svårt att acseptera alla led skydd atriser gud vet vad,men det stöttar ju upp och hjälper mycket.Mets rädd är jag för steloperationer som varit på tal länge på mig,i fall det misslyckas.Allt du skriver är så bra och så sant.Sen barnen är som du det måste funka styrkan finns hur man en mår,vänner har jag sollat dom sanna vännerna familjen har man kvar,de ja tycker är jobbigt med är adhd symtomen och dyslexin som vuxen.Ha en fin kväll styrke kramar i massor man blir nog svart vissa dagar hit dit stå ut med allt runt en när orken tryter,jag blir sådan plus ledsen trött.

    SvaraRadera
  4. Man blir ju trött i eds hjärnan ofta,så därför frågar jag om skrivningen dina ben ? Är dina ben som mina vill inte funka alls i mellanåt ? kram

    SvaraRadera
  5. Ha en fin onsdag,här myr morgon,men måste funka bara ta tag i dagen kram

    SvaraRadera
  6. Du har så oerhört bra och fina tankar, Annelie. Visst är det en process att försöka acceptera att man "drabbats" av något. Var inne på nätet och läste om EDS- en dum sjukdom, och som den hypokondriker jag är så har jag nog oxå det ;) Nä, skämt åsido. Vi vill väl alla vara friska och starka, kunna göra det vi känner för utan några fysiska eller psykiska hinder. Men det är som du skriver, viktigt att inte bli sin sjukdom utan att den är en del av en. Att kunna ha förståelse för att ibland orkar man inte allt som man vill, men imorgon eller övermorgon kanske det fungerar. Mao inte "lägga" sig ned och förvinna ned i det djupsvarta hålet, att ge upp. Glöm inte att det är ok att bli trött och ledsen. Det är ok att få känna sorg.

    Kramar Marianne

    SvaraRadera
  7. Vart har du tagit vägen ? Skickar pepp styrkekramar så mycke ja orkar.Sen hoppas jag du din familj haft en fin valentines happy day.

    SvaraRadera
  8. Du kan verkligen uttrycka dej! :) Och du har så rätt. Det är en lång process att lära sej att leva med denna konstiga sjukdom.
    Jo, jag har ju börjat på en ny blogg nu, det vore kul om du vill länka till den också. Den gamla kommer ligga kvar, och jag länkar till den nya därifrån, men ändå. :)
    Kram och ha en fin onsdag, när den dagen gryr.

    //Anna

    SvaraRadera